lördag 17 september 2011

inte mycket

Noah och jag har hittills uppfyllt vårt mål med vår lördag för vi har verkligen inte gjort speciellt mycket.
Vi börja att äta frukost med resten av familjen innan alla försvann till sitt, farfar/svärfar hade varit till bageriet och köpt crossianter och marmelad.
Supergott!

Sen avvek alla och kvar blev prickisarna då.

Vi har legat på sängen och spelat yatzi -funka inte så väldans bra så inget att rekomendera där.
Fia och fyra i rad funka sen bytte vi till uno.

Lunch intogs i morgonrockar i soffan framför filmen planet 51, men nej var inte vår grej för vi blev så inne i filmen att vi glömde av maten helt.
Så blev att pausa filmen och koncentrera sig på maten som kallnat.
Nu ser darling på nån annan film och jag har googlat runt ett tag och fann en forskningsrapport från australien som handla om skolbarn i 6-7 årsåldern och deras tv/data vanor.
De löper ökad risk att senare i livet drabbas av hjärtsjukdomar!
Man kolla fritidsvanor hos ca 1500 i ca 30 olika skolor och även föräldrarna blandades in och fick svara på frågor om tex, hur mycket tid deras barn satt framför en tv/dataskärm/ dag resptiver hur mycket barnen sporta/dag.

Resultatet blev att barnen satt 1.9 tim/dag framför en tv/dataskärm och endast. 30 min sport/dag men det kunde sen variera mellan barnen, för vissa sporta mycket medan andra sporta inget alls.
Då valde man att titta på hur dessa barn som inte sporta alls mådde och man upptäckte att de barnen hade trångare blodkärl i ögats bakre del, så de var tydligen riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar, diabetes och högt bltr.

Så ja drabbas Noah senare så beror det väl på att vi bara legat idag för vi har då verkligen inte sportat ens en liten minut eller räknas det när vi gick ut i köket och fixa maten och tillbaka, att vi gått till/från toa och mellan säng och soffa? :-)

Nejdå jag är inte så oroad för både Theo och Noah brås på sin far och farfar och är små bollgenier som har sin fotbollsträningar och tränar de inte så är de i rörelser jämt jämt.
Ella är i rörelse hon med fast hon är så liten så egentligen är det bara jag som å andra sidan njuter av långsamhetens lov för oss alla istället men nu har Thomas tränare lovat att ta sig an även denna soffpotatis, slöhög eller vad ni vill, jag ska bara bli frisk först.

Lite från mig här till er där

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera, det gör mig glad
Välkommen tillbaka